
Z każdym rokiem na rynku dostępnych jest coraz więcej rodzajów płyn do chłodnic. Różnią się one nie tylko marką ale również technologią produkcji. Wyróżniamy trzy podstawowe technologie produkcji tych płynów:
- technologia IAT
- technologia OAT
- technologia HOAT
Technologia IAT to technologia związana z dodatkami nieorganicznymi. W składzie płynów do chłodnic wyprodukowanych przy użyciu tej technologii znajdziemy krzemiany i azotyny, które pozwalają na stworzenie ochronnej bariery nad wszystkimi podzespołami układu chłodzenia, w tym także nad wężami gumowymi. Płyny IAT chronią cały układ chłodzenia przed korozją oraz odkładaniem się kamienia kotłowego. Niestety, posiadają one również wady, do których należą: zbyt szybko odkładające się krzemiany, które wywołują spadek jakości płynu. Zalegające krzemiany tworzą złogi i osady, które jeśli nie wymienimy płynu w chłodnicy, mogą doprowadzić do zatkania cienkich rurek chłodnicy, a nawet do przetarcia rurek rdzenia chłodnicy bądź nagrzewnicy. Wszystkie płyny produkowane w technologii IAT są bardzo skutecznym środkiem antykorozyjnym, a najlepiej sprawdzają się w silnikach z żeliwnym blokiem i aluminiową głowicą. Zaleca się, aby płyny IAT wymieniać przynajmniej co dwa lata.
Płyny wyprodukowane w technologii OAT w swoim składzie zawierają dodatki kwasów organicznych. Użyte do produkcji płynów do chłodnic środki usuwają istniejące tlenki metali, przez co pozostawiają cienką warstwę zabezpieczającą przed korozją. Płyny te są nowocześniejsze w porównaniu do płynów IAT. Mają niemal 20-krotnie cieńszą warstwę przeciwkorozyjną, co zdecydowanie ułatwia wymianę ciepła zarówno z silnika do płynu, jak również z płynu do ścianek chłodnicy. Wadą tego rodzaju płynów jest brak możliwości ich stosowania w samochodach o starszej konstrukcji. Ma to związek z ołowianymi lutami, jakie występują w starych typach układów chłodzenia. Kwasy organiczne wchodzące w skład płynów OAT mają skłonność do oddziaływania chemicznego na luty ołowiowe, co powoduje przedwczesne ich zużycie i ostatecznie – powstanie wycieków z chłodnicy. Płyny OAT mają znacznie wydłużoną żywotność i mogą lepiej zabezpieczyć przed korozją elementy silnika i chłodnicę. Lepiej niż płyny IAT przejmują ciepło z silnika i oddają je za pośrednictwem chłodnicy. Co ważne, płyny te są wykonane w technologii LongLife, dzięki czemu ich wymiana jest dopuszczalna nawet co 5 lat.
Ostatni rodzaj płynów do chłodnic to płyny wyprodukowane w technologii HOAT, które wykorzystują środki przeciwkorozyjne – krzemianowe i kwasy organiczne. HOAT to hybrydowa technologia dodatków organicznych, która gwarantuje zgodność z technologią IAT przy możliwości znacznego wydłużenia okresu trwałości samego płynu. Płyny do układów chłodzenia HOAT zawierają małą ilość nieorganicznych silikatów i niskie stężenie pH, dzięki czemu mogą lepiej ochronić elementy aluminiowe i zabezpieczać pompy wodne przed korozją wżerową