
Akumulator jest jednym z podstawowych elementów samochodu. To on jest odpowiedzialny za wytwarzanie i dostarczanie prądu do poszczególnych urządzeń.
Wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje akumulatorów, stosowanych w samochodach z system Start – Stop:
- Akumulatory ECM
- Akumulatory AGM
Akumulatory ECM
Przeznaczone są do samochodów z bogatym wyposażeniem elektrycznym, w których występuje częste, cykliczne ładowanie i rozładowanie. Najczęściej takie baterie instaluje się w samochodach wyposażonych w systemem start-stop. Baterie tego rodzaju nie są tak wydajne jak baterie AGM, ale są bardziej odporne na wysokie temperatury, dlatego też mogą być montowane pod maską.
Zaletami tego rodzaju akumulatorów są duża odporność na pracę cykliczną, bezobsługowość, wysoka trwałość w autach z rozbudowaną instalacją elektryczną. Do ich wad zaliczyć możemy zdecydowanie wyższą cenę w porównaniu standardowych baterii, oraz brak tolerancji na przeładowanie, a także głębokie rozładowanie.
Akumulatory AGM
Przeznaczone są do samochodów mikrohybrydowych, wyposażonych w systemem start-stop z odzyskiwaniem energii z hamowania. O potrzebie montażu tego rodzaju akumulatora świadczyć może jego umiejscowienie. Baterie tego typu nie tolerują gorąca, w związku z czym montuje się je poza przedziałem. Akumulatory AGM doskonale sprawdzają się przez długi czas w warunkach, w których zwykła bateria wytrzymałaby kilka tygodni.
Zaletami baterii AGM jest ich całkowita bezobsługowość, dobry stosunek wydajności do masy, małe straty energii oraz wysoka odporność na cykliczną pracę. Wadą jest niestety bardzo wysoka cena, mała odporność na wysoką temperaturę oraz przeładowanie.
Jak zostać elektrykiem samochodowym?