Zamek centralny to coraz powszechniejszy element wyposażenia samochodów. Najczęściej jest instalowany fabrycznie, dla starszych modeli można pokusić się o samodzielne jego założenie.
Na rynku dostępne są dwa rodzaje zamków centralnych – mechaniczne i elektroniczne. Zamki mechaniczne uruchamiane są poprzez przekręcenie kluczyka w zamku w drzwiach kierowcy, zamki elektroniczne, w celu otworzenia lub zamknięcia wszystkich drzwi i bagażnika wymagają naciśnięcia odpowiedniego przycisku na pilocie. Ponadto zamek centralny posiadający pilota może być połączony z alarmem samochodu, który w takim przypadku stanowi drugie zabezpieczenie naszego samochodu.
Najistotniejszym elementem każdego centralnego zamka w samochodzie jest siłownik główny, nazywany często „masterem”. Steruje on siłownikami znajdującymi się w drzwiach oraz w tylnej klapie bagażnika. „Master” odbiera impuls z centralki sterowania i przekazuje go do pozostałych sterowników, przez co wyzwala w ten sposób proces zamknięcia bądź otwarcia drzwi.
Jedną z funkcji zamka centralnego jest automatyczne zamykanie drzwi po osiągnięciu przez samochód ściśle określonej prędkości lub otwieranie ich, gdy samochód się zatrzyma. Trudno niestety jednoznacznie stwierdzić, czy taka funkcja jest pożyteczna, gdyż w momencie zajścia zdarzenia drogowego zamknięte drzwi mogą utrudnić zdecydowanie przeprowadzenie akcji ratunkowej.
Zamek centralny może zostać również połączony z bezdotykowym systemem uruchamiania samochodu, zastosowanie go spowoduje, że odjechanie autem obliguje kierowcy do wykonania żadnych dodatkowych czynności, oprócz otwarcia drzwi i naciśnięcia przycisku „ENGINE START STOP”, który uruchomi silnik. W takim przypadku wychodzi z użycia normalny kluczyk do samochodu.