Instalacja LPG czyli lepszy power…

Instalacja LPG czyli lepszy power…

Każdy kierowca posiadający silnik benzynowy boryka się z jedynym niezależnym czynnikiem windującym koszt jego podróżowania do często niebotycznych wysokości, a jest nim paliwo. Istnieje alternatywa dla benzyny, a mianowicie zamontowanie instalacji LPG. I tu rodzi się pytanie czy jest to ekonomiczne oraz bezpieczne dla naszego silnika?

Na wstępie należy wyjaśnić jedną kwestię. Montaż instalacji LPG w żadnym wypadku nie jest obojętny dla silnika. Możliwy jest odczuwalny niewielki spadek mocy, ale właściwie przeprowadzona modyfikacja może przyczynić się do zminimalizowania ilości problemów w przyszłości.

Rodzaje instalacji LPG

Rozpoczynając od ekonomicznej strony instalacji LPG to jest ona uzależniona od dystansu pokonywanego w rocznym interwale czasowym. Oczywiste wydaje się zwrócenie uwagi na samą instalację, jej rodzaj, producenta oraz sposób montażu w naszym samochodzie. Nie można jednak powiedzieć, iż im niższy koszt instalacji tym lepiej. Zawsze trzeba pamiętać o tym, że koszy instalacji LPG zazwyczaj opiewa na pewne granice cenowe i zbyt niska lub zbyt wysoka cena może dać nam do myślenia. W tym miejscu należy wymienić podstawowe, a zarazem najbardziej popularne modele i typy instalacji gazowych. Instalacje LPG I generacji, są najstarsze i najprostsze w budowie. Wyszły już z użycia, ale z powodzeniem i sporą niezawodnością stosuje się je w pojazdach gaźnikowych. Stosunkowo prosta konstrukcja ułatwiała naprawy, na które instalacje gazowe tej generacji cierpiały. Instalacje drugiej generacji działały na tej samej zasadzie wykorzystania podciśnienia o zmiennym ciśnieniu. Znaczącą modyfikacją w tym wypadku była możliwość regulowania składu mieszanki. Instalacja LGP III generacji była czymś pomiędzy II a IV. Niejako hybrydą, która współcześnie nie jest już spotykana. Nie miała mieszalnika jak III generacja, a w jego miejsce zaimplementowano dozonator. Użycie tego urządzenia daje możliwość uzyskania takiej samej ilości mieszanki na każdy cylinder. Obecnie najbardziej popularna na rynku jest instalacja LPG IV generacji, nazywana instalacją sekwencyjną. Zasadniczą różnicą między tym rodzajem LPG od innych jest zastosowanie wtryskiwacza gazu w ilości odpowiadającej liczbie cylindrów w silniku. Samo dawkowanie gazu przebiega z zastosowaniem komputera sterującego, który sam reguluje mieszankę. Należy pamiętać, iż w przypadku posiadania w samochodzie bezpośredniego wtrysku paliwa wątpliwy jest sens zainstalowania gazu, gdyż znajdujący się bezpośrednio w komorze spalania wtrysk jest narażony na wysoką temperaturę. Wobec tego należy go schłodzić najlepiej benzyną, co daje nam zużycie paliwa w przedziale 2.5-3,5l na 100km.

Instalacja LGP V generacji to jedna najnowocześniejszych metod spalania gazu. Za sterowanie mieszanką gazu odpowiedzialny jest bowiem oryginalny komputer silnika. Nie ma tam obcego systemu dawkującego. Zmniejszona jest również ingerencja w układ chłodzenia samochodu.

Niezależnie jaka instalacja LPG zostanie wybrana, będzie dobrą i istotną inwestycją. Zadowolenie z uzyskanych oszczędności będzie z pewnością duże.