
Każdy kierowca doskonale wie, że poruszający się pojazd wydaje różnego rodzaju dźwięki. Niektóre z nich są oczywiste i całkowicie normalne, inne – niepokojące i drażniące. Do tej drugiej kategorii należą przede wszystkim hałasujące klocki hamulcowe. Sprawdź, dlaczego hamulce tarczowe piszą i czy jest to powód do zmartwień.
Auta sportowe
Jeżeli jesteś właścicielem auta sportowego i zastanawiasz się, dlaczego klocki hamulcowe piszczą, odpowiedź znajdziesz w samej konstrukcji samochodu. Klocki w sportowych wozach są “luźniejsze”, przez co częściej zdarza im się wydawać wysokie dźwięki. Poza tym, często są wykonane z cieńszych i lżejszych materiałów. Skutkuje to łatwiejszym wpadaniem w drgania i powoduje powstawanie wysokich fal dźwiękowych, odbieranych właśnie jako piski.
Codzienna eksploatacja
Dlaczego hamulce piszczą przy hamowaniu nie powinieneś zastanawiać się też, jeżeli korzystasz z dróg w dużych miastach. Jazda w korkach, częste i gwałtowne hamowanie, a także podróżowanie po górzystym terenie powoduje, że klocki hamulcowe dają o sobie znać poprzez wysokie i uciążliwe dźwięki przy hamowaniu.
Naturalne zużycie
Co jednak, jeżeli nie masz sportowego samochodu, ani nie eksploatujesz nadmiernie swojego auta? Wówczas może okazać się, że klocki hamulcowe już się zużyły. Standardowo, po przejechaniu kilku – kilkunastu tysięcy kilometrów, hamulce wymagają renowacji. Warto byś zwrócił uwagę na to, jaki zestaw jest montowany. Lepsze (a przez to najczęściej droższe) klocki hamulcowe mają wbudowane tłumiki drgań, które niwelują nieprzyjemne doznania słuchowe podczas korzystania z auta. Ważna jest jakość okładzin ciernych i tarczy hamulcowej. Im wyższa, tym większy komfort jazdy. Oczywiście, wszystkie elementy składające się na zawieszenie i układ hamulcowy muszą być w dobrym stanie – liczą się nawet najmniejsze śrubki i podkładki.
Czyszczenie i konserwacja
Jeżeli martwisz się, dlaczego klocki hamulcowe piszczą przy hamowaniu, mimo, że niedawno je wymieniałeś, powinieneś udać się do serwisu na czyszczenie układu hamulcowego. Codzienne użytkowanie, a także kurz i woda sprawiają, że wokół zacisków zbiera się brud. Okładziny dotykają wówczas bębna, co może skutkować nie tylko wysokim i drażniącym piskiem, ale i charakterystycznym, nieprzyjemnym zapachem pojawiającym się przy hamowaniu.
Powodów, dla których klocki hamulcowe piszczą przy hamowaniu, jest w sumie niewiele. Bez względu na przyczynę, wato systematycznie kontrolować ich stan. Od ich działania zależy szybkość procesu hamowania, a zatem i bezpieczeństwo wszystkich użytkowników samochodu.