
Wybór nowych felg do samochodu jest w miarę prosty tylko wówczas, gdy zaopatrujemy się w nie w sklepie i to sprzedawca dobiera je do naszego auta. W momencie, gdy decydujemy się na obręcze używane lub planujemy założyć koła z innego samochodu, sytuacja znacząco się komplikuje. Wybór felg jest zdecydowanie trudniejszy od dobrania odpowiednich opon.
Na co zwrócić uwagę?
Podstawowymi parametrami felg są średnica i szerokość. W przypadku obu tych cech, dobierając obręcze, mamy pewne pole manewru – do większości aut można założyć koła w różnych rozmiarach, np. 14-, 15- albo 16-calowe. Ograniczeniem w zmniejszaniu rozmiaru obręczy są zaciski hamulcowe – w niektórych autach z dużymi silnikami lub w bogatszych wersjach fabrycznie montowane są duże hamulce, w takim wypadku najmniejsze obręcze, jakie da się założyć, to 15’’ lub 16’’ – co może być sporym zaskoczeniem, szczególnie jeśli tańsze wersje tego samego modelu mają mniejsze felgi.
Odmienne obostrzenia dotyczą stosowania felg o większej średnicy. Zamiast obręczy 15’’ niemal zawsze można założyć obręcze 16’’ lub większe, jednak, jak zawsze, należy zachować umiar ze względu na komfort jazdy. Większa obręcz wymusza użycie opon o niższym profilu, tak aby zewnętrzna średnica koła została zachowana. Co ważne, im niższa opona, tym mniejszy komfort jazdy i większe prawdopodobieństwo wystąpienia usterek w przypadku jazdy po nierównościach. Im niższy profil i większa szerokość opony, tym większe obciążenia dla łożyska kół oraz innych elementów układu jezdnego.
W przypadku eksperymentów z odsadzeniem felgi mamy zdecydowanie mniejsze możliwości. Za odsadzenie odpowiada parametr ET, określany jest przez producenta samochodu, wskazanego zakresu nie wolno jednak przekraczać, gdyż samochód może zacząć zachowywać się nieprzewidywalnie.
Co ważne przy montażu felg, nie ma możliwości założenia do auta obręczy z innym rozstawem otworów na śruby niż przewidziany przez fabrykę. Jeżeli właściwy rozstaw otworów to 4×100 (gdzie 4 oznacza liczbę otworów, a 100 rozstaw w milimetrach), to nie ma najmniejszej szansy, by do naszego samochodu pasowały felgi choćby o minimalnie innym rozstawie otworów, np. 4×98. Kupując felgi dobrze jest sprawdzić ich dokładny rozstaw. Niestety część producentów felg „zapomina” zaznaczyć rozstaw otworów, trzeba je wówczas, samodzielnie i bardzo dokładnie zmierzyć. Jeżeli decydujemy się na zakup używanych obręczy, musimy je bardzo dokładnie obejrzeć pod kątem różnego rodzaju odkształceń. Krzywa felga może powodować niekomfortowe wibracje podczas jazdy, lub utrudnione wyważanie.
Aluminiowe felgi to nie tylko atrakcyjny element poprawiajacy wyglad auta. Zazwyczaj sprzyjaja rowniez lepszemu prowadzenia pojazdu. Jak dobrac odpowiednie alufelgi?