Monster trucki to samochody przypominające pick-upy, jednak są dużo większe (szerokość 4 m, waga 4 t.), najczęściej powstają po przebudowaniu pick-upa, zdarza się również że są budowane od podstaw. Posiadają wysokie zawieszenie i bardzo duże koła, wykorzystywane są w czasie różnego rodzaju pokazów i wyścigów, której najczęściej polegają na niszczeniu zwykłych samochodów osobowych.
Pierwszy monster truck powstał na bazie Forda F-250, wyposażony był w olbrzymie koła pochodzące od maszyny rolniczej, jego konstruktorem był Amerykanin Bob Chandler, rzecz działa się w1974 roku. Przed montażem kół Chandler musiał przygotować dedykowane, bardzo wysokie zawieszenie – stąd pochodzi nazwa Bigfoot. Pierwsze pokazy Monster trucków w USA odbyły się już w 1982 roku. 5 lat później, w 1987 roku, powstała organizacja, regulująca zasady wyścigów monsterów – United States Hot Rod Association. Czuwa ona nad bezpieczeństwem zawodów, opracowała przepisy dotyczące wyścigów i wymogi techniczne pojazdów.
Najważniejszym elementem konstrukcyjnym monster trucków jest zawieszenie. Musi ono przenosić potężne obciążenia powstające z warunków konstrukcyjnych pojazdu oraz obciążenia wytworzone podczas skoków. Konstrukcja zawieszenia mimo pozornie lekkiej konstrukcji jest zdolna do amortyzacji skoków z ramp. Pojemność skokowa silników nie może przekraczać 9400 cm³, a ich moc to około 1500 koni mechanicznych. Ze względu bezpieczeństwa auta te muszą posiadać trzy wyłączniki bezpieczeństwa, z czego jeden zdalny. Zgodnie z obowiązującymi przepisami wysokość opon powinna wynosić 168 cm, natomiast szerokość – 109 cm.
Ze względu na bezpieczeństwo kierowców w czasie pokazów, skoków itp., samochody te wyposażone są w klatkę bezpieczeństwa, montowaną pod poszyciem karoserii, jej zadaniem jest ograniczenie możliwości zmiażdżenia kabiny kierowcy.
Monster Trucki napędzane są metanolem, spalają prawie 160 litrów w czasie całych zawodów, potrafią wybić się na wysokość ponad 8 metrów, a długość ich skoku może dojść nawet do 40 metrów.