
Płyn chłodniczy ma znaczący wpływ zarówno na sprawność, jak i ogólną wytrzymałość elementów silnika oraz samego układu chłodzenia. Układ chłodzenia jest odpowiedzialny za odprowadzenie niemal 30% ciepła powstałego na skutek spalania paliwa. Ciecz chłodząca jest więc niezwykle ważnym płynem, który zapewnia jednostce napędowej odpowiednie warunki pracy, w zakresie temperatury. O płynie chłodniczym musimy pamiętać szczególnie wówczas, gdy wybieramy się do ciepłych krajów i będziemy pokonywać długie dystanse. W trudnych warunkach atmosferycznych odpowiedni poziom i stan cieczy chłodzącej może zadecydować o tym, czy dotrzemy do wyznaczonego celu, czy też nasze auto zostanie unieruchomione.
Kontrola płynu chłodniczego odbywa się poprzez sprawdzenie jej poziomu w zbiorniczku wyrównawczym i zweryfikowanie temperatury krystalizacji za pomocą specjalnie do tego przeznaczonego, mechanicznego próbnika, który mierzy gęstość cieczy lub refraktometru (urządzenia optycznego do badania załamania światła).
Niska temperatura krzepnięcia (co najmniej -30 stopni Celsjusza) i wysoka temperatura wrzenia cieczy gwarantują, że układ i elementy silnika nie zostaną rozsadzone ani przez zamarzający, ani przez wrzący czynnik. Płyn chłodniczy powinno wymieniać się zależnie co 2 do 10 lat. Przed udaniem się w podróż, warto zwrócić uwagę na to, kiedy została przeprowadzona ostatnia kontrola cieczy chłodzącej w naszym samochodzie.
W większości aktualnie produkowanych pojazdów wymiana czynnika chłodzącego odbywa się za pomocą specjalnej maszyny podłączanej do układu, która jednocześnie ściąga stary i wpompowuje nowy płyn, zachowując jednocześnie w układzie odpowiednie ciśnienie i zapobiegając jego zapowietrzeniu.
Wiekszosc z nas dysponuje samochodem uzywanym, z przebiegiem liczonym w dziesiatkach tysiecy kilometrow. Co nalezy sprawdzic, zeby w dluzszej podrozy nic technicznego sie nie przydarzylo.